Kuka?
Nimi: Sami Soosalu
Fuksi: 2014
Valmistunut: Kandi keväällä 2019, DI keväällä 2020
Pääaine: Kandi: Energia ja ympäristötekniikka, sivuaineena Computation and modelling, mutta päädyin muokkaamaan sitä aika paljon. Maisteri: Water and Environmental Engineering
Harrastaa: Yleisen säheltämisen lisäksi leivon, sienestän ja soitan banjoa
Samin kokemuksia ja vinkkejä opintoihin liittyen
Miten päädyit valitsemasi pääaineeseen?
Ensinnäkin aikoinaan oli hyvin lähellä, ettei toiseksi opiskelupaikkakunnakseni olisi tullut Lappeenranta. Tämä olisi jo toinen opiskelupaikkakunta, sillä opiskelin 2014 kevään fysiikkaa Kuopiossa. Minua ei oltu aluksi hyväksytty Aaltoon, mutta onneksi kävin tarkistamassa pääsykoepisteeni ennen kuin otin LUT:in opiskelupaikan vastaan. Olin saanut 0,003 pistettä yli pisterajan. Puoli tuntia puhelimessa hakupalveluiden kanssa, niin opiskelupaikka ENYltä heltisi.
Ideanani oli opiskella Aallossa geotekniikkaa, mutta suunnitelmat muuttuivat pari kertaa opintojen aikana. Kun hain toisen opiskeluvuoden keväällä kesätöitä Kalliotekniikan tehtäviin ja haastattelussa kysyttiin ”Miksi kalliotekniikka kiinnostaa?”, en osannut vastata kysymykseen. Sen jälkeen suunta kääntyi hyvin pitkälti vesi- ja ympäristötekniikkaan. Vesi- ja ympäristötekniikan sisälläkin on monta eri opintosuuntaa joista valita, ja minulla suunnitelmat muuttuivat jatkuvasti. Lopulta eniten minua kiinnosti vesitalous ja siihen liittyvät mittausmenetelmät. Työskentelen nyt vesitalouden mittausten parissa.
Minulla oli tuolloin huonona tapana kurssien jättäminen kesken. En oikein koskaan pitänyt tenteistä arvostelutapana ja tenttejä tuli sitten välteltyä. Pari kertaa tuli myös lähdettyä projektikursseille ulkomaille juuri tenttiviikolla, jolloin taas muutaman perusopinnon tentti jäi tekemättä. Minun varsinainen murheenkryyni oli virtausmekaniikka, jota en saanut tehtyä loppuun moneen vuoteen. Olin tosiaan tehnyt kandityöni keväällä 2017, mutta valmistuin lopulta kandiksi keväällä 2019, jolloin minulla oli jo noin 250 opintopistettä. Eli olin käytännössä paria kurssia ja diplomityötä vaille valmis DI. Siksi valmistuinkin DI:ksi jo keväällä 2020.
Ennen kandiksi valmistumista oli ns. ”riskinä”, että en pääse haluamaani maisteriohjelmaan, sillä en valmistunut kandiksi kolmessa vuodessa. Sain kuitenkin sovittua, että voin tehdä WAT-maisteriopintoja, vaikka en ollut vielä virallisesti kandi. En voi suositella tällaista opintopolkua kenellekään, mutta näköjään tällainenkin sähellys on mahdollista.
Miten suhtauduit opintojen arvosanoihin?
Minulla oli tavoitteen tehdä mielenkiintoisia kursseja, joilla oppisi jotain hyödyllistä. Kursseista arvosana 1 oli tarpeeksi ja tentteihin en pahemmin jaksanut valmistautua. Tenttejä pidin lähinnä osaamisen testaamisena, joihin en erikoisemmin valmistautunut. Tällä taktiikalla kandin keskiarvoksi tuli 2,77 ja maisterin 3,50. Tuossa kyllä huomaa tuloksista selvästi, että maisterivaiheen opinnot olivat minulle mielenkiintoisempia.
Mikä oli omasta mielestäsi paras kurssi opintojen aikana?
Paras kurssi oli Water and people in changing world. Tuossa tuli opeteltua R:n salat, jota käytän nykyään päivittäin. Kurssilla ei ollut tenttiä ja harjoitustehtävissä sai soveltaa paljon. Kaikin puolin kiva ja hyvin järjestetty kurssi.
Mikä on paras kokemuksesi tai hauskin muisto opintoihin liittyen?
Varmaankin epätoivoinen yritys saada laskaripisteitä tekemällä tehtäviä opiskelijaristeilyllä hytissä ja pyytämällä kaveria palauttamaan tehtävät palautuslaatikkoon, koska lähdet itse satamasta suoraan junalla Ouluun edustamaan toiseen opiskelijatapahtumaan.
Mikä on oma kokemuksesi kesätöistä ja onko sinulla jotain vinkkejä liittyen kesätyönhakuun?
Olen käytännössä aina tehnyt oman alan kesätöitä. Muutin sopivasti opintosuuntaa, kun kesätyöt geotekniikalta eivät onnistuneetkaan ja sitten löytyikin töitä vesitekniikalta. Tässä lista omasta työkokemuksestani opintojen aikana:
- Maanrakennustöitä tietyömaalla
- Prosessinhoitajana jätevedenpuhdistamolla
- Tutkimusavustajana kenttätutkimuksessa
- Harjoittelijana asiantuntija/tutkimusorganisaatiossa
Huomasin neljännen vuoden keväällä muutoksen omassa ”markkina-arvossa”. Silloin moni hakemus tärppäsi ja pääsi valitsemaan muutamasta paikasta. Aikaisemmissa paikoissa oli aina verkostoja apuna.
En usko että on välttämätöntä päästä heti opintojen alussa oman alan hommiin, ja kaikilta aloilta ei välttämättä edes löydy sopivia kesätyöpaikkoja alkuvaiheen opiskelijoille. Kannattaa myös pitää silmät ja korvat auki, sillä mahdollisuuksia voi tulla vastaan yllättävistäkin paikoista.
Teitkö jotain aktiivihommia opintojen aikana?
Tein opiskellessa monenlaisia aktiivihommia useassa paikassa. Isoilin/tutoroin varmaan 4-5 vuotena eri vaiheissa opintoja aloittavia. Olin monessa ammattiainekerhossa monessa eri tehtävässä ja killassa joissakin pienemmissä tehtävissä. Yhtenä kohokohtana nostaisin killan RakentamisJaoksen, jossa olin mukana rakentamassa erilaisia kilpailuvälineitä Otatarahanajoihin ja Laskiaisen mäenlaskukilpailuun. Näiden lisäksi vietin parina vuotena enemmän aikaa kiltahuoneella kuin kotonani.
Ammattiainekerhoissa sai kontakteja työelämään ja niitä verkostoja. Näistä oli hyötyä varmasti työnhakuvaiheessa.
Suorititko vaihto-opintoja tai keräsitkö muuten kansainvälistä kokemusta?
En ollut vaihdossa, mutta tein kansainvälisiä opintoja hieman eri tavalla: lähdin mukaan erilaisiin projekteihin, tapahtumiin ja kursseille matalalla kynnyksellä. Päädyin saamaan opintopisteitä mm. Hollannista jätevedenpuhdistamon kehitysprojektista, lumenmittauskurssista Alpeilta ja Jääsillan rakennuksesta Juuassa kansainvälisessä työporukassa. Näiden lisäksi olin GIS-puolen opiskelijatapahtumissa edustamassa Saksassa ja Tanskassa. Sitten olin vielä järjestämässä ammattiainekerhon ulkoexcuja Italiaan ja Nepaliin. Näissä varmaan tuli yhteensä puolen vuoden edestä opintoja ja kokemuksia kansainvälisistä projekteista.
Mikä on oma kokemuksesi diplomityön teosta?
Tein diplomityöni silloiseen harjoittelupaikkaan ja nykyiselle työnantajalle. Minulla oli 6 kk työsopimus diplomityön tekemiseen, mutta tein samalla viimeisiä opintojani ja hieman muita töitä. Sain DI-työni valmiiksi noin kahdeksassa kuukaudessa, mutta viimeistä oikolukua vitkuttelin varmaan reilun kuukauden. Diplomityön teko tuossa tavoiteaikataulussa olisi varmasti ollut myös mahdollista. Diplomityöni oli aika pitkälti puoliksi data-analyysia ja puoliksi kirjoitusta. Voisin antaa vinkin, että viimeistä oikolukua ei kannata tehdä Ranskassa junassa krapulassa. Silloin voisi saada kansilehteen oikean vuoden. Kannattaa myös muistaa lähettää työ valvojalle arvosteltavaksi…
Mitä valmistuneen elämään kuuluu diplomityön palautuksen jälkeen?
Minulla jatkui työt nykyisessä työpaikassa heti diplomityösopimuksen päätyttyä määräaikaisella työsopimuksella. Valmistumisen jälkeen minulla kävi satumainen onni, kun sen aikaiseen ryhmääni aukesi vakituinen virka juuri minua kiinnostavaan tehtävään. Tässä sitä sitten ollaan vuosi valmistumisesta mielenkiintoisessa vakituisessa työssä.
Vastavalmistuneen elämässä suurimpana shokkina oli kaikki vapaa-aika, mitä yhtäkkiä ilmestyi. Opiskeluaikana tuli usein tehtyä opintoja ja vapaaehtoishommia aamusta iltaan ja viikonloppuisin (näin ei siis ole pakko tehdä). Nyt työpäivän jälkeen on aikaa ja viikonloput vapaina.
Mistä opintojen aikana opitusta olet hyötynyt eniten työelämässä?
Minulla ehkä suurimpana hyötynä opinnoista nykyisiin tehtäviini oli laaja opiskelupohja. Vesitalouden osaaminen oli tietenkin tärkeää, mutta GIS-osaaminen, monien eri ohjelmistojen nopea omaksuminen ja koodaus ovat olleet todella hyödyllisiä taitoja. Tämän lisäksi minulta löytyi tarpeeksi itseluottamusta soveltaa kursseilla opittuja asioita työtehtävissä.
Mahdolliset loppusanat tai vapaat terveiset lukijalle:
Kannattaa pitää mieli avoimena opintojen suhteen ja tutustua eri maisteripääainevaihtoehtoihin. Sieltä voi löytyä odottamattomia mahdollisuuksia.
Jäikö Samille kysyttävää opinnoista tai työelämästä? Samin tavoittaa viestillä +358400763383 Whatsappissa ja Telegrammissa.
Kiinnostaisiko sinua kuulla jotain tiettyjä kokemuksia killan alumneilta? Alumniblogin kysymyksiin tai muuhun sisältöön liittyvät kommentit tai toiveet voi lähettää fomsilla.