Norske Kimblen säännöt
Kullakin joukkueella (4kpl) on oltava käytössään 4kpl joukkueen väritunnuksella merkittyä lasia, joihin kuhunkin mahtuu 1/3 l nestettä. Käytettävien lasien tulee olla yhtä suuria tai niissä tulee olla merkittynä 1/3 l täyttöraja. Joukkueilla tulee olla käytettävissään riittävästi olutta, siideriä, lonkeroa tai vichyä 0,33 litran avaamattomissa tölkeissä tai pulloissa. Lisäksi pelissä tarvitaan arpakuutio ja pelilauta. 1 ruutu = 5-7 cm
Lauta väritetään neljää eri väriä käyttäen.
Kiertoreitti on merkitty nuolilla.
A = odotusalue
B = lähtöruutu
C = loppusuoran alku
D = koti (loppusuoran loppu)
Pelin kulku
Pelin alussa lasit asetetaan oman värinsä odotusalueelle (A), suurien neliöiden päälle. Pelin aloittava joukkue voidaan joko sopia tai arpoa. Joukkueet heittävät vuorollaan arpakuutioita ja siirtävät haluamaansa pelissä olevaa lasia silmäluvun osoittaman ruutumäärän eteenpäin. Lasit kiertävät myötäpäivään. Heittovuoro siirtyy niin ikään myötäpäivään. Lasin katsotaan olevan pelissä mikäli se ei ole odotusalueella tai kotona (D) laudan keskellä olevassa kolmiossa.
Mikäli joukkueella ei ole yhtään lasia pelissä, saa se heittää kolme (3) kertaa peräkkäin. Kun joukkue saa silmäluvun kuusi (6), saa se ottaa yhden (1) lasin peliin. Tällöin lasi siirretään odotusalueelta lähtöruutuun (B) ja juoman saa avata. Jos henkilö pelaa vissyllä, saa juoman avata vasta juuri ennen juontisuoritusta. Juomaa ei kaadeta tuoppiin ennen, kuin tuoppi tulee syödyksi, jotta olut ei läiky. Silmäluvulla kuusi ei ole pakko ottaa uutta lasia peliin, vaan joukkue saa halutessaan siirtää jotain muuta pelissä olevaa lasia. Saatuaan kuutosen (6) saa joukkue uuden heittovuoron.
Joukkueen värillä merkitty lähtöruutu on suojattu, eli juokkueen omaa lasia ei voi lyödä ko. ruudusta. Mikäli joukkueella on lasi omassa lähtöruudussaan, ei toinen joukkue voi siirtää lasiaan tähän ruutuun. Mikäli toinen joukkue ei kuitenkaan voi siirtää mitään muutakaan lasiaan, vaan on pakotettu siirtämään lasinsa ko. ruutuun, tulee sen lasi lyödyksi.
Jos joukkueella on samaan aikaan useampia laseja lähtöruudussaan, tulee näistä laseista patteri. Kun patteri on muodostunut, käsitellään sitä aivan samoin säännöin kuin yksittäistäkin lasia. Patteria ei voi purkaa ellei se tule lyödyksi. Mikäli näin tapahtuu, on toisen joukkueen jäsenistä tyhjennettävä kaikki patteriin kuuluvat lasit. Muutoin joukkueella ei voi olla useampia laseja samassa ruudussa. Jos joukkue ei voi siirtää mitään lasiaan menemättä oman lasinsa päälle, tulee yksi laseista lyödyksi.
Jos lasi, kun sitä on siirretty silmäluvun osoittama ruutumäärä eteenpäin, liikkuu ruutuun, jossa on jo jonkun toisen joukkueen lasi/patteri tulevat kaikki tässä ruudussa olevat toisen joukkueen (siis ei-liikkuvan) lasit lyödyksi. Poikkeuksen tästä muodostaa lähtöruutu. Toisen lasin ylittäminen ei tarkoita tämän lyömistä.
Kun lasi tulee lyödyksi on lasin omistavan joukkueen jäsenistä toisen kaadettava 33cl juomaa tuoppiin ja juotava se tyhjäksi välittömästi. Lasin tyhjentämisaika on 45s. Patterin ollessa kyseessä saa lasien välillä pitää 30s tauon. Tauko alkaa välittömästi ensimmäisen lasin tyhjenemisen jälkeen, jos tuopin juomiseen on mennyt alle sallittu 45s. Aika alkaa tuomarin merkistä, jolloin lasin pitää olla pöydällä, ja aika päättyy, kun tyhjäksi juotu lasi lasketaan takaisin pöydälle. Lasia ei tarvitse juoda yhdellä kulauksella. Ennen lasin tyhjentymistä peliä ei jatketa. Tyhjennetty lasi asetetaan takaisin odotusalueelle. Joukkueen jäsenet päättävät keskenään, kumpi tyhjentää lyödyn lasin tai patterin. Jos kuitenkin toinen pelaajista ei kykene siihen, suljetaan hänet kilpailusta pois. Halutessaan joukkueen toinen pelaaja voi jatkaa peliä yksin, jolloin keskeneräiset lasit täytetään uudelleen ja jäljellä olevan pelaajan tulee juoda nämä lasit loppuun. Jos kyseessä on sekajoukkue, tulee pelaajan juoda hänelle kuuluvaa juomaa. Lasin tyhjentämisen jälkeen pelaajan tulee pysyä pelipöydässä vähintään viiden (5) minuutin ajan. Tämän ajan jälkeen saa käydä WC:ssä. Oksentamisesta tippuu välittömästi. Jos edelliset lasit juonut henkilö oksentaa viiden minuutin aikarajan sisällä, joutuu toinen pelaajista (jos haluaa jatkaa yksin ) juomaan em. lasin / lasit uudelleen.
Kun lasi on kiertänyt kierroksen ja tullut loppusuoran alkuun (C), jatkaa se siitä kohti laudan keskustaa. Lasin on päästävä kotiin, eli laudan keskellä olevaan joukkueen värillä maalattuun kolmioon tasaluvulla. Mikäli silmäluku on suurempi kuin se, jolla lasi voitaisiin siirtää kotiin, ei lasia voi siirtää, vaan on siirrettävä jotain muuta pelissä olevaa lasia. Mikäli joukkue ei voi siirtää, siirtyy vuoro seuraavalle joukkueelle.
Kun lasi pääsee kotiin, on se tyhjennettävä edellä mainituin säännöin ennen kuin peli voi jatkua. Kotiin päässeet lasit jätetään laudan keskelle. Pelin voittaa se joukkue, joka saa ensimmäisenä kaikki neljä lasiansa kotiin.
Riitatapauksissa päätuomari ratkaisee tilanteen, ja pelaajien on noudatettava päätuomarin päätöstä.